Op dinsdag eet mijn man altijd op zijn werk. Ik maak voor ons drietjes dan vaak iets makkelijks. Als ik de meiden vraag wat ze willen eten, is dat meestal pannenkoeken! Zo gezegd, zo gedaan. Maar bij ons is een pannenkoek nooit gewoon een pannenkoek. We verzinnen altijd wel weer een nieuwe topping!

Basisbeslag
Mijn beslag voor 2 volwassenen en 2 kids bestaat uit:
– 3 eieren
– ca. 200gr meel (iets gezonder? Kies voor boekweitmeel of volkorenmeel)
– 500 ml melk (lactose vrije pannenkoeken? Kies dan voor sojamelk of rijstmelk)
– snufje zout

Ik hou van dunne pannenkoeken, dan kun je er lekker veel eten.
Liever wat dikker? Dan voeg je gewoon wat meel toe of kies je voor wat minder melk.

Bakken
Ik bakte mijn pannenkoeken meestal in super hippe kokosolie. Ik dacht dat ik daarmee een bewuste keuze maakte. Nu kokosolie de laatste weken steeds vaker in opspraak is (het blijkt helemaal niet zo gezond te zijn), kies ik weer voor “gewone” olie (zonnebloemolie of olijfolie en dan niet de extra vierge variant). Boter of nog beter, roomboter is ook erg lekker, maar je pannenkoeken branden dan wel sneller aan. Vuurtje omlaag dus.

En dan nu… de toppings a la MessyMommy!

Healty sweet:
– Yoghurt/kwark met een beetje citroensap en kaneel en watFruit in een schaal. Erg lekkere topping voor pannenkoeken. (vanille)suiker naar smaak (hoeft niet)
– Yoghurt/kwark met een smaakje of gewoon naturel
– Vers fruit (lekker samen met de yoghurt/kwark)
– Banaan met geraspte kokos en honing
– Boter in de pan, smelten, appelpartjes erin bakken, schepje bruine suiker erbij, even carameliseren en smullen maar. Kan ook met peer!

Iets minder healty sweet:
– Banaan met chocopasta
– IJs met (chocolade)saus
– Snickers-pannenkoek: doe er chocoladepasta en pindakaas op

Meebakken:
– Spek of ham even aanbakken in de pan. Deeg erop, omdraaien en kaas erop.
– Appelpartjes, kersen, blauwe bessen of rozijnen. Doe ze als eerste in de pan en giet het deeg erover.
– Spekjes aanbakken, uitje erbij, champignonnetje. Even bakken, deeg erover et voile!

Pannenkoek als wrap:
– Roomkaas en gerookte zalm
– Groente roerbakken met een beetje ketjap of chilisaus
– Mozzarella, tomaat en pesto
– Gebakken kipfilet
– Blaadje sla en tonijnsalade (tonijn uit blikje uit laten lekken, mengen met beetje yoghurt en/of mayo, knoflook en augurkje in stukjes)

Je ziet het al, fantaseer erop los en je komt tot heerlijke recepten!

Bron foto: Pixabay