De Webwinkel Vakdagen – 12.500 bezoekers en +270 exposanten. Dé ontmoetingsplaats voor de thuiswinkelbranche. Voor mij dé dag van het jaar om heel veel klanten op één en dezelfde dag te spreken. Samen met mijn collega’s ging ik op pad. Op naar een dag van netwerken en interessante sprekers als Piet Coelewij van Wehkamp en Pieter Zwart van Coolblue, lezingen en keynotes. En dit jaar ging ik deze jaarlijks terugkerende beursdag eens helemaal anders aanpakken. Ik neem je mee op een dagje Webwinkel Vakdagen, een dag uit mijn leven als MessyMommy@work!
Plannen, plannen en nog eens plannen?
Mijn leven als werkende MessyMommy bestaat uit plannen, plannen en nog eens plannen. Zowel op werk als thuis. Stiekem hou ikwel van plannen. Je weet waar je aan toe bent en laat zo min mogelijk aan het toeval over. Toch was ik begin deze maand het plannen een beetje zat. Ik besloot dat ik voor 2018 één goed voornemen heb: Ik laat de touwtjes iets meer vieren en kijk wel waar het schip strand. Mijn doel: Minder stress en focussen op de juiste dingen.
Er deed zich meteen een mooie situatie voor op mijn werk: de Webwinkel Vakdagen. Ik ben al bijna 8 jaar werkzaam bij een cashbackprogramma. In mijn blogs over Affiliatemarketing en de Coolblue Partnerdag kon je al een kijkje nemen in mijn leven als werkende MessyMommy. Sinds dag één heb ik bijna elk jaar de Webwinkel Vakdagen bezocht. Waar ik voorheen al weken bezig was met een planning: Welke klanten ontmoet ik waar en wanneer? Deed ik het dit jaar anders. Ik sprak met klanten af onder het mom van: Heb je mijn nummer? Dan zie ik je daar wel! De jaren ervoor rende ik van de ene naar de andere afspraak, alles liep uit, ik verdwaalde continu en ik kwam rennend en half bezweet te laat op de volgende afspraak. Die tijd heb ik gehad. Voor sprekers, lezingen en keynotes was sowieso nooit tijd. Dat moet toch anders kunnen, dacht ik? Tijd voor verandering. Tijd om op de Webwinkel Vakdagen zowel mijn persoonlijke als mijn zakelijke doelen na te sterven!
De eerste meeting en even een verkennend rondje
Zo gezegd, zo gedaan. Samen met mijn twee trouwe collega’s vertrok ik rond 11 uur uit Zeewolde. Om 12 uur stonden we al bij de jaarbeurs in Utrecht, helemaal klaar voor de Webwinkel Vakdagen. Alles liep op rolletjes. De drie musketiers (mijn twee collega’s en ik) waren er helemaal klaar voor. Eén voor allen, allen voor één is onze leus. Tja, beter goed gejat dan slecht bedacht;). Op dat het een interessante en leerzame dag mocht worden. Ik was nog niet binnen of ik kreeg al een appje van een oud collega, die tegenwoordig klant van ons is. Later op de dag zouden we even bijkletsen. Allereerst een meeting met affiliatenetwerk TradeTracker. Onder het genot van een lekkere lunch, wisselden we de laatste nieuwtjes uit. Als dat geen relaxte manier van meeten is weet ik het ook niet meer!
Helemaal zen gingen we verder. We besloten eerste een rondje over de beurs te doen, zodat we meteen een beetje wisten waar alles zich bevond. Beter gezegd, zodat mijn collega’s meteen wisten waar alles zich bevond. Ik zelf ben een drama met oriëntatie en navigatie, zelfs met een plattegrond ben ik lost. Ik maakte dus dankbaar gebruik van het navigatietalent van mijn collega’s en liep braaf achter ze aan.
Opvallend – De Webwinkel Vakdagen 2018
Wat mij erg opviel aan de Webwinkel Vakdagen van dit jaar? Er waren heel veel stands met verpakkingsmaterialen en betaalmogelijkheden. Iets meer afwisseling in stands en type bedrijven zou wel leuk zijn. Maar hé wat zeur ik! Wij komen vooral om te netwerken met bestaande klanten. En daar was zeker alle mogelijkheid toe. Wat ik ook altijd heel interessant vind is de manier waarop standhouders het aanpakken. De één heeft een simpele,sobere stand, waar je met een interessant praatje naar binnen getrokken wordt. De ander doet dit met een enorme stand. Je wordt onthaald als en koning(in), krijgt lekkere hapjes, een drankje of je mag plaats nemen op een rodeostier. Dat laatste is voor mij persoonlijk meer een afschrikker. Al is het best leuk de een na de nader van de stier te zien vallen. Ik ben benieuwd wie van de standhouders aan het eind van de dag het beste resultaat gescoord heeft;). Het heeft allemaal zo z’n charmes.
Fijne contacten, interessante gesprekken
Nu we, of beter gezegd mijn collega’s wisten waar alles zich bevond, zochten we gericht een aantal klanten op. Three women on a mission it is! Als eerste de stand van affiliatenetwerk Daisycon, waar we wat informatie en nieuwtjes uitwisselden. We kregen er een memorabel kopje thee met de naam: Het straatje van Vermeer (proeven doe je hier). Echt de moeite waard om eens te proberen! We werden ook meteen uitgenodigd voor de jaarlijkse Daisycon borrel na afloop van de beursdag.
We gingen verder. Er volgden interessante gesprekken met onder andere het Wehkamp affiliateteam en vele anderen. De tijd vloog voorbij en voor ik het wist was het tijd voor mijn enige geplande afspraak van die dag. Voor sprekers, lezingen en keynotes hadden we nog helemaal geen tijd gehad.
Mijn enige geplande afspraak van de dag
Onze contactpersoon van affiliatenetwerk AWIN was niet de hele dag op de beurs aanwezig. Om die reden had ik met hem een tijd afgesproken. Dat was dan ook meteen mijn enige geplande afspraak. Zo wist ik zeker dat ik hem even kort zou kunnen spreken. Onder het genot van een kop koffie bespraken we een aantal zaken en wisselden wat ideeën uit. Als kers op de taart kreeg ik een spoedcursus eten scoren op een beurs. Het was mij nog helemaal niet zo opgevallen, maar bij de meesten stands kon je de lekkerste hapjes en drankjes scoren. Met een spoedcursus lekker eten scoren op zak, liepen we nog mee terug naar de AWIN stand. Mijn contactpersoon en ik voorop. Al snel bleek dat zijn oriëntatievermogen ongeveer net zo goed was als dat van mij. Met een omweg kwamen we op de stand aan.
Vlak bij de stand ontmoetten we een aantal oudcollega’s, die nu werkzaam zijn bij o.a. Centraal Beheer en Expert. We hebben dus nog regelmatig contact over campagnes. Naast het uitwisselen van campagne gerichte informatie, ook een mooi moment om even bij te kletsen en herinneringen op te halen. Al snel kwamen er nog wat andere bekenden uit de branche bijstaan. Voordat we het wisten was het al vijf uur. Het einde van de beursdag was in zicht. Alhoewel, niet helemaal…
Iets met een parkeergarage en een borrel
Mijn ene collega ging op huis aan om haar kleine op te halen. Met mijn andere collega ging ik naar de Daisycon borrel. We spraken veel contactpersonen van Daisycon en ontmoeten een aantal goede klanten van ons, zoals bijvoorbeeld het Coolblue Affiliateteam. En waar kun je beter netwerken dan bij een borrel? Die borrel hadden we wel verdiend na zo’n lange beursdag! Ondertussen deden we ons tegoed aan lekkere hapjes.
Toen we er een half uurtje waren, kregen we een appje van onze andere collega. Ze stond vast in de parkeergarage. Vervelend! Maar dat kon toch niet zo lang duren? Wij dronken ondertussen nog een drankje en netwerkten er op los. Een uurtje later weer een appje. Weer mijn collega. Ze stond nog steeds in de parkeergarage. Jeetje, dat duurt nu wel lang! Veel konden wij er echter ook niet aan doen. Na een gezellige en inspirerende borrel leek het ons mooi geweest. Half acht, tijd om naar huis te gaan met nog een lange terugreis voor de boeg. Nog even een paar grappige kiekjes voor vertrek.
We zouden met de trein naar huis. Voor mij betekende dat: Utrecht – Harderwijk – Zeewolde – Dronten. Nog even een blik op mijn telefoon. Weer een appje. Vijf minuten geleden. Mijn collega stond nog steeds in de parkeergarage! Inmiddels was ze bij de uitgang en konden wij met haar meerijden. Goede timing, want dat scheelde ons een hoop reistijd. Een wijze les voor mijn collega: Je kunt dus volgend jaar beter gaan borrelen, want je komt rond dezelfde tijd thuis;).
De Daisycon borrel by Affiliateblogger.nl
Meer weten over de Daisycon borrel? Lees de blog van affiliateblogger Jennifer Kok, oprichter van Affiliateblogger.nl. Jennifer is net als wij, a woman on a mission. Haar missie is kennisdeling over affiliatemarketing. Jennifer is blogger, spreker, geeft professionals advies, managed affiliateprogramma’s en organiseert evenementen.
De Webwinkel Vakdagen zonder plannen – volgend jaar weer?
En? Hoe beviel mijn goede voornemen in de praktijk? Minder plannen en meer aan het toeval overlaten? Wat een fijne beursdag heb ik gehad! Geen zweet, geen stress en veel meer goede gesprekken en interessante meetings dan de jaren ervoor. Zo veel, dat er geen eens tijd was om sprekers, lezingen en keynotes te bezoeken. Dat laatste is meteen een aandachtspuntje voor volgend jaar. Mijn doel en tevens goede voornemen voor 2018 is op de Webwinkel Vakdagen in elk geval bereikt! Volgend jaar weer zonder strakke planning wat mij betreft! Een succesvolle dag voor zowel voor mijn persoonlijke als mijn zakelijke doelen. Op naar een succesvol 2018!