Afgelopen week was ik voor mijn werk op de allereerste Coolblue Partnerdag. Samen met mijn collega reisde ik af naar het Coolblue Hoofdkantoor in Rotterdam voor een inspirerende dag, mét speech van Pieter Zwart himself! Oh, en bij Coolblue is het in oktober kerst. Dresscode: kersttrui. Rotterdam, here we come…

Wat ik precies voor werk doe? Officieel ben ik senior accountmanager international, Leuk voor LinkedIn, maar doorgaans noem ik mijzelf gewoon accountmanager internetmarketing. Stuk korter, stuk duidelijker. Ik ben werkzaam bij een publisher binnen de affiliatemarketing. Als je meer wilt weten over mijn werk, lees dan mijn blog: Affiliatemarketing – MessyMommy @work. Voor mijn werk bezoek ik regelmatig klantevents. Dit keer: Coolblue!

Op naar Rotterdam
Rotterdam? Ik ken er niemand, ik kom er nooit. Mijn navigatietalent is niet al te best, maar ik weet nog net wel waar het ongeveer ligt. Eerst maar eens de route bekijken, beter gezegd de reistijd. Alles wat ik qua navigatietalent mis, heeft mijn collega wel. Zij rijdt. Gelukkig. Hmmmz, het blijkt toch al snel één tot anderhalf uur rijden. Mijn collega en ik zijn allebei een tikkeltje blond en als je dan ook nog wel eens een afslag mist door teveel geklets, moet je op tijd weg. We vertrekken in stijl in onze allermooiste kersttrui (tot groot vermaak van onze collega’s). De Coolblue Partnerdag begint om kwart over één. Anderhalf uur van tevoren vertrekken we. De reis verloopt voorspoedig. Met de ingecalculeerde en inderdaad gemiste afslag(en) zijn we precies op tijd in de parkeergarage onder het Coolblue gebouw.

Kersttrui - Coolblue Partnerdag

De lift in, naar boven, ontvangst.
Het is even zoeken waar precies de ingang is, maar door een andere kersttrui te volgen (kan niet missen) komen we al snel bij de juiste lift uit. Als we in de lift staan blijkt dat je bij een moderne lift in Rotterdam op de juiste verdieping moet drukken voordat je de lift instapt. Zijn wij niet gewend in de Polder. Bij ons is alles plat, liften hebben we nauwelijks. Op de volgende etage stappen we dus weer uit, kiezen de juiste etage en zo komen we op de juiste verdieping aan. Daar staat al een Coolblue medewerker klaar om ons hartelijk, in kersttrui te ontvangen. We lopen naar een tot in de puntjes versierde ruimte. Alles in kerstsfeer. De medewerker legt uit dat ze in oktober al kerst vieren, omdat het rond de echte kerstperiode gewoon te druk is. We mengen ons onder de andere kersttruien. Stiekem verkneukelen we ons over de mensen zonder kersttrui. Die mogen de hele dag met een rendiergewei op hun hoofd rondlopen. Ineens waardeer ik mijn trui nog meer. Het scheelde mij vanmorgen ook nog eens een hoop “wat-trek-ik-aan-stress” en het zit een stuk fijner dan het gemiddelde jurkje met afzakpanty.

Introductie in 3 woorden
We lopen naar de presentatieruimte, beter bekend als “DEMOLAB. We gaan het helemaal anders doen” voor de eerste introductie. Waar je ook kijkt, overal staan grappige spreuken op de deuren en muren. Het DEMOLAB is ook daadwerkelijk ingericht als een laboratorium. De introductie bestaat uit een spel. Er zijn ongeveer 50 partners aanwezig. Er wordt een dobbelsteen rond gegooid, je noemt je naam, het bedrijf waarvoor je werkt en drie woorden die jou omschrijven. Mijn woorden: “Mama, bloggen en bootcamp”. Erg leuke en snelle manier om elkaar te leren kennen. Als je een beetje op let, weet je ook meteen met wie je later het gesprek aan kunt gaan. Superfijn, want waar ik op events een mega hekel aan heb, is dat je geen idee hebt wie wie is. Zoek dan maar eens de juiste mensen om mee te netwerken! Vaak krijg je een keycord met een te klein kaartje. Daar moet je dan heel awkward naar staren om te weten wie het is. Heel fij n als vrouw als je kaartje precies op een voor mannen interessante hoogte hangt. Dat ter zijde. De naamkaartjes bij Coolblue zijn overigens duidelijk getypt en voorzien van een speldje. Ook over nagedacht, fijn!

Het verhaal van Coolblue – door Pieter Zwart himself!
Na het voorstelspel wachten we even op de komst van Pieter of zoals hij bij Coolblue heet de EINDBAAS. Ik neem een slokje van het flesje “WATER. EAU wat lekker” dat we bij binnenkomst kregen. Al snel komt Pieter de ruimte binnen. Hij geeft iedereen persoonlijk een hand en stelt zich voor. Dan vertelt hij het verhaal van Coolblue.

Het idee voor Coolblue begon in een café in Rotterdam, café De Dijk om precies te zijn. Drie studenten, waaronder Pieter, hadden een idee. In plaats van blijven dromen zijn ze gewoon gaan doen. Studentenkamer wordt kantoor en studielening wordt bedrijfsinvestering. Met Mp3man.nl werd in 2000 de eerste webshop een feit. Hoe kwam het van die studentenkamer tot het huidige miljardenbedrijf? Het antwoord is klanttevredenheid. Ik hoor je denken: dat doet toch iedereen? Klopt, maar niet zo als Coolblue dat doet. Waar anderen misschien net hun rijbewijs gehaald hebben, wint Coolblue de formule 1. De slogan  is niet voor niets “alles voor een glimlach”. Echt alles? Zoals ze zelf op hun site zeggen:

“Het lukte ons niet om onze pakketjes door getrainde eekhoorntjes op een scooter langs te laten brengen. Maar verder doen we alles voor je.”

Er volgt wat specifiekere branche informatie, die zal ik je besparen. Aan het eind is er ruimte voor vragen. Pieter neemt ruim de tijd en beantwoord vragen tot in detail. Het inspireert mij, de manier waarop er over alles wordt nagedacht. Hij zet ook mij aan het denken of beter gezegd “omdenken”.

Waar Coolblue in mijn ogen sterk in is? Ze vagen alle vooroordelen over het onpersoonlijke van online webshops weg. Coolblue gaat de interactie met de klant aan. Mensen vinden het leuk en voelen zich verbonden. De webshop zorgt ervoor dat klanten tevreden en met het juiste product naar huis gaan. Daar blijft het niet bij. Van “pakketpret” tot geniale reacties op socialmedia. Ja, ik kan hier echt van genieten, met een glimlach dus.

Na de presentatie van Pieter volgt een presentatie over Online Marketing bij Coolblue. Voor mij wederom interessant en inspirerend, voor jou waarschijnlijk niet heel boeiend. No worries, ik zal je er niet mee vervelen.

Rondje van de zaak
Alvorens mijn collega en ik onze netwerk skills in mogen zetten tijdens de netwerkborrel, eerst nog een rondje van de zaak. Het rondje van de zaak is voor iedereen toegankelijk. Je kunt je er gewoon voor opgeven. Coolblue claimt het leukste kantoor van Nederland te zijn. Ik ben benieuwd, want stiekem zijn we op mijn werk ook best verwend met een loungeruimte en een gameroom met echte vliegtuigstoelen. Al snel blijkt dat je altijd baas boven baas hebt. Coolblue wint. Vergaderen in een ballenbak of in een replica van de kooi van Bokito? Bij Coolblue kan het allemaal. Tijdens het rondje van de zaak krijgen we een kijkje achter de schermen. Een Coolblue’er in hart en nieren, vertelt over het kantoor. Ik kan er veel over vertellen, maar dit is een gevalletje “je kunt er niet echt over meepraten als je er niet zelf bij was”. Dus als je eens in Rotterdam bent op een doordeweekse dag, doe dan een rondje van de zaak! Nieuwgierig hoe het er bij Coolblue uitziet? Kijk dan eens naar het onderstaande filmpje:

Laat het borrelen maar beginnen
Voordat we een biertje mogen drinken aan de bar in de kantine, nog even een sanitaire stop. Bij Coolblue hebben ze geen mannen wc’s. Er zijn wc’s voor vrouwen en wc’s niet voor vrouwen. Je snapt het al, ook hier is over nagedacht. Daarna kan het netwerken beginnen. We spreken zowel met Coolblue`ers als met andere mensen uit de branche. En zo ronden we een inspirerende en leuke dag af. Jawel, met een glimlach! Maar niet voordat we nog wat leuke Coolblue “musthaves” toegestopt krijgen in een mooie kerstverpakking.Coolblue Mok - Heet niet coolHeet is niet cool, deze mok wel! Je bestelt hem hier in de Coolblue Fanshop!

Foto’s en Filmpje: Coolblue, Pixabay en MessyMommy