Select Page
Misschien weet je het al, misschien ben je wel nieuwsgierig. Wat doe ik als MessyMommy nog meer naast druk zijn met mijn kinderen en mijn blog? Ik werk wekelijks ca. 30 uur. Wat ik in die 30 uur doe? Ik vertel je meer over mijn werk als accountmanager affiliatemarketing!

Wat is affiliatemarketing in “jip-en-janneke-taal”?
Bij internetmarketing kun je je vast wel iets voorstellen. Maar wat is dan precies affiliatemarketing. Affiliatemarketing is een vorm van internetmarketing, waarbij een adverteerder een ander zijn of haar producten en/of diensten laat verkopen. De partij die voor de verkoop zorgt wordt ook wel affiliate of publisher genoemd. De publisher ontvangt voor elke verkoop een vergoeding. Om straks te snappen wat mijn werk nou precies inhoudt (ik hou jullie nog even in spanning), gaan we nog een klein stapje verder.

Bij affiliatemarketing zijn doorgaans drie partijen betrokken, waarvan we de eersten twee al benoemden:
– Adverteerders: De partij die haar product of dienst aan de man wil brengen. Een adverteerder is dus meestal een webshop.
– Publishers: Een publisher genereert bezoekers (traffic) naar de webshop. Dit kan bijvoorbeeld door het versturen van e-mails of promotie op websites (denk aan een banner of een blog).
– Affiliatenetwerk: Een affiliatenetwerk is een tussenpartij. Een affiliatenetwerk staat tussen adverteerders en affiliates in. Het netwerk verzorgt in grote lijnen de technische tracking (welke publisher doet welke verkoop voor welke adverteerder) en de afhandeling van betalingen. Voor deze diensten ontvangen zij ook een x-bedrag of x-% voor elke verkoop.

Mijn werk – MessyMommy @work!
Leuk al die info, maar wat doe ik nou precies? Ik werk sinds 2010 bij een bedrijf dat als publisher fungeert. Kort gezegd probeert het bedrijf dus zoveel mogelijk verkopen te doen voor adverteerders. In Nederland alleen al werken we met meer dan 2.000 adverteerders samen. Voor de hand liggende, bekende webshops zijn wehkamp, bol.com en Coolblue. Je kunt echter ook denken aan een Vodafone of T-Mobile, voor wie we abonnementen promoten. Of verzekeringsmaatschappijen als OHRA en FBTO, voor wie we zoveel mogelijk verzekeringen afsluiten.Some ecards - work is fascinating

Campagnes opzetten: Wat wil de klant?
In mijn functie houd ik mij bezig met accountmanagent. Dit houdt hoofdzakelijk in, dat ik samen met het affiliatenetwerk en/of de adverteerder kijk hoe wij hun producten of diensten het beste kunnen promoten. De vraag die altijd centraal staat is: Wat wil de klant? Als ik dat helder heb, kan ik kijken hoe ik de klant het beste kan helpen. Uiteraard heb ik zelf ook een doel, de campagne moet mij ook voldoende opleveren. Ik weeg af met welke marketingtools ik dit resultaat kan bereiken. Bied ik een kleine mailing aan op een gerichte doelgroep, heeft de klant meer baat bij een vorm van bannerpromotie op de website of bied ik een totaalpakket aan. Het onderhandelen kan beginnen! Hier ligt dan ook de grootste uitdaging in mijn werk. Ik heb al veel affiliatemarketing campagnes weg mogen zetten met mooie merken.

Naast het belang van de klant en de bedrijfsbelangen, speelt een er nog een derde factor mee bij het opzetten van campagnes. Het label waarvoor ik werk heeft een grote, trouwe groep leden, die onze promoties graag ontvangen. Aan de ene kant moet ik als accountmanager mijn klanten tevreden houden, maar tegelijkertijd ook mijn leden. Bij het uitzetten van campagnes, houd ik dus ook het belang van mijn leden in het oog. Wat vinden ze interessant en hoe houd ik ze tevreden?

Het belang van een goede relatie
De affiliatemarketing branche is een kleine branche waar het heel erg om klantrelaties draait. Het is van groot belang om dagelijks intensief contact te hebben met je netwerken en klanten. De gunfactor speelt daarbij een grote rol. Als je een goede relatie hebt met je klant, zal die eerder bereid zijn het marketingbudget aan jou beschikbaar te stellen. Een goede relatie bestaat niet alleen uit aardig gevonden worden. Een goede klik helpt natuurlijk heel erg mee, maar je moet ook pro-actief, flexibel en professioneel zijn. Daar ligt de sleutel voor een succesvolle samenwerking.

Het dagelijks contact verloopt veelal via Skype. Wat mij betreft een erg prettig medium. Je spreekt iemand direct en kunt een conversatie voeren. Heb je echter even geen tijd, kan de ander al wel vast de vraag stellen, je bent niet verplicht die meteen te beantwoorden (zoals bij telefoon bijvoorbeeld). Zit je dan de hele dag te skypen? Nee, naast het klantcontact heb ik ook nog vele andere taken.

Meten is weten
In tegenstelling tot offline marketing, is online alles meetbaar. Meten is weten! Mijn functie als accountmanager bestaat ook voor een groot deel uit analyseren. Door de statistieken goed te bekijken en die slim in te zetten, kan ik campagnes optimaliseren. Als je een aantal jaren ervaring hebt, wordt het ook steeds makkelijker een verwachting naar klanten toe uitspreken. Hoe beter je verwachting klopt met het eindresultaat, hoe eerder een klant ook de volgende keer weer met je samen wil werken.

Altijd op de hoogte zijn
Als je vandaag denkt dat je bij bent, loop je morgen alweer achter. Dat is hoe het in de online wereld gaat. Alles ontwikkelt super snel en de nieuwste trends en updates zijn haast niet bij te houden. Het is van groot belang dat je bijblijft op jouw vakgebied. Als je weet wat er speelt, zal dit je helpen nieuwe kansen te zien. Het is altijd weer een uitdaging om niet achterop te raken. Gelukkig vind ik mijn werk leuk en lees ik er graag over. Ook via mijn blog leer ik weer nieuwe dingen, die ik ook weer tijdens mijn werk kan toepassen en andersom.

Hoe ziet een werkdag er voor mij uit?

E-mails, e-mails en…. e-mails
Zoals je nu inmiddels weet is affiliatemarketing online. Zo ook de communicatie. Dat resulteert in een hoop e-mails. Als ik alle mails van klanten, netwerken, collega’s en nieuwsupdates met branche-informatie optel, dan ontvang ik dagelijks tot wel 300 e-mails. Hoewel ik hoofdzakelijk verantwoordelijk ben voor de Nederlandse markt, doe ik ook nog het een en ander voor ons Duitse label. Door de jaren heen ben ik dus meer en meer mails gaan ontvangen. Natuurlijk is het niet te doen om die mails allemaal te lezen. Door handige indelingen te maken in mijn postvak, komen de belangrijkste mails in specifieke mappen binnen. Hierdoor bewaar ik het overzicht. Goed bijhouden is essentieel, anders zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Dit is waar ik de dag meestal mee begin.Some ecards - women at work

Onderhandelen, e-mailcampagnes klaarzetten en keuren
Als ik mijn e-mails weggewerkt en de belangrijksten direct beantwoord heb, werk ik mijn to-do list bij. Uit de mails komen vaak al een aantal taken voor het klaarzetten van e-mailcampagnes of websitepromoties. Dit is het volgende waar ik mij mee bezig houdt. Eerst kijk ik welk campagnes ik weer in zou kunnen zetten. Hiervoor zijn vaak doelgroepberekeningen en segmentaties nodig. Ik zoek het juiste bannermateriaal op in een netwerk of vraag dat op bij de klant. Vervolgens kan ik de campagne inplannen. Voor een mailing moet ik dan bijvoorbeeld het onderwerp en juiste verzendmoment bedenken.

Naast het inplannen van promoties keur ik ook de promoties van mijn teamleden. We werken in een team van drie mensen voor de Nederlandse markt. Om kwaliteit te garanderen werken we met een keuringsproces. De persoon die de campagne klaar zet keurt als eerst. Vervolgens wordt de campagne door de klant en/of het netwerk gekeurd en tot slot nog door een collega uit datzelfde team.  Dit proces loopt eigenlijk de hele dag door en is afhankelijk van vraag en aanbod. Je kunt je vast voorstellen dat het in de zomervakantie rustiger is dan vlak voor de Kerst.

De mails die ik ’s ochtends in mijn mailbox heb en gedurende de hele dag binnenkomen, vragen vaak om voorstellen of onderhandeling. Nadat de mails ingepland zijn begin ik vaak aan het schrijven van voorstellen en dan volgt de onderhandeling vanzelf.

Nieuwe acties, verbeterpunten of technische bugjes? Tickets inschieten!
Wekelijks heb ik met mijn team een aantal meetings. We bespreken de gang van zaken en brainstormen samen over nieuwe ideeën. Denk aan een win actie voor leden. Als we een goed idee hebben, werken we een plan met planning verder uit. Ook lopen we wel eens tegen technische verbeteringen of bugjes aan. Als er voldoende draagvlak is binnen het team, worden nieuwe ideeën, bugjes of verbeterpunten als tickets ingeschoten in ons ticketsysteem. Met dit systeem komen deze taken bij andere afdelingen te liggen. Voor een banner hebben we bijvoorbeeld het designteam nodig, voor een verbetering aan ons systeem de afdeling techniek. In dit ticketsysteem worden onze ideeën, verbeterpunten en bugjes beoordeeld en opgepakt.

De klant is koning!
Klantenservice is niet helemaal mijn ding. Daar hebben wij gelukkig een toegewijd team voor, dat zich dagelijks bezighoudt met vragen, opmerkingen en klachten van onze leden. Als er iets misgaat bij een bestelling via ons platform, koppelt ledenservice dat aan mij terug. Ik probeer dan weer bij het netwerk of de klant te achterhalen hoe dit kon gebeuren. Een klein deel van mijn tijd ben ik dus ook met onze leden bezig. Zo zijn er nog meer dingen die wij met regelmaat voor ledenservice uitzoeken.

Some ecards - dear client

Last but not least: Omzet en administratie
Het uitzetten van campagnes is één ding, het doel daarvan is natuurlijk dat het wat oplevert. Gedurende de maand houden wij als team onze vorderingen in de gaten en proberen daarop te anticiperen. Aan het eind van de elke maand wordt de balans opgemaakt. Wat is de omzet? Lopen we nog op schema? Waar zouden we eventueel meer aandacht aan kunnen besteden? Wat verwachten we voor de volgende maand(en)? Ook komt er nog wel eens wat handmatige facturatie aan te pas. De input hiervoor verzorg ik ook samen met mijn teamgenoten.

Natuurlijk is het van groot belang dat administratief gezien alles op rolletjes loopt. Betalen onze klanten hun rekeningen? Kloppen die rekeningen? De controle ligt deels bij ons team, deals bij ons administratieteam. Samen proberen we alles zo goed mogelijk te laten verlopen.

Was dat alles?
Uiteraard kan ik nog honderdduizend dingen noemen. Klantbezoeken, meetings, events en ga zo maar door. Toch denk ik dat je met het bovenstaande verhaal inmiddels wel een goede indruk hebt. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Is het wat je verwachtte?

Qoutes: All credits for someecards!
Foto: Pixabay